söndag 20 juni 2010

Lera...

Lera... Ja, det har jag trott att jag har haft ett bra förhållande till men jag inser efter nån dag på sommarkurs i keramik att jag har inte haft en aning om vad man kan göra med lera. Klösen gjorde inte så som jag ville. Centrerad blev den efter mycket om och men. Sen var det detta med att få den till att bli vad jag ville. Hade funderingar på tex en härligt välvd skål, ja då blev det ett fat. Ville jag göra ett fat kunde det bli en vas osv. Men rätt som det var infann sig en känsla och, där, kom jag på det! "Jaha, var det sååå man skulle göra". Klösen gjorde som JAG ville så på torsdagskvällen gjorde jag 4 muggar och fyra fat, nästan likadana... Ja samma grundform i alla fall. Nu är det ju bara att träna, träna och åter träna! Men VAR, HUR och NÄR???

Nu har jag fått inblickar om en värld "f
ar beyond my imagination and I'm lovin´ it!" De andra kursdeltagarna var så duktiga och en härlig inspirationskälla för en novis! Jag är biten, hooked, betagen, betuttad och frälst! Tankarna har börjat rulla i banor som inkluderar ombyggnation, nybyggnation, installation och framför allt inspiration! Var kan man få plats med en drejskiva? Vilken typ av ugn ska man ha? Vad finns för glasyrer? Kan, och i så fall hur, kan man göra detta möjligt? Finns någon verksamhet häromkring som har allt redan där jag kan få plats? Någon som har plats för mig och mina idéer i sin drejverkstad? Tips på personer och lokal man kan hyra in sig i? Finns det nån därute som vill bli av med drejskiva, ugn, lera, glasyrer, verktyg och allt annat? Jag vill bara fortsätta!!

Om en och en halv vecka drar vi ner för att glasera och bränna alla alster, dels i vanlig ugn samt raku. Det ska bli spännande att se hur allt blev! Allt för sent upptäckte jag dock att jag valt fel lera som enligt våra ledare blev bajsbrun utan engobe eller glasyr och jag hade ju tänkt på härlig terrakottaröd lera med små detaljer. Blir spännande att se hur det blev. r har vi några alster innan bränning... Förhoppningsvis kommer blomman bli grön medan omgivande del blir vit. Kanske...








På fredagen hade alla sommarkurser en vernissage där alster visades... Här är några av keramikens



Silversmide

Smide

Kroki











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar